Hvem er den digitale deg?

By | 2018-04-10T12:08:09+00:00 February 27th, 2014|Jobbsøker, Sosiale medier, Tips og råd|

Bruken av sosiale medier øker stadig i omfang hos både jobbsøkere og bedrifter. Hvilket bilde maler du av deg selv gjennom profilering i de ulike kanalene?

 

Både bedrifter og privatpersoner oppretter profiler for å delta i sosiale medier som for eksempel Facebook, LinkedIn og Twitter. 63 prosent av befolkningen i Norge brukte sosiale nettsamfunn høsten 2012, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Nye tall viser at vi er 1 million nordmenn på LinkedIn, og er blant verdens mest aktive på nettsamfunnet. Bemanningsbyrået Verto Norge AS opplever at mange har en naiv tilnærming til bruken av sosiale mediekanaler.

Bedriftsprofil

Stadig flere bedrifter ser verdien av strategisk planlegging ved bruk av sosiale medier. Kanaler som LinkedIn blir brukt til både merkevarebygging og rekruttering.

Mange gode kandidater leser ikke lenger de tradisjonelle stillingsannonsene, men er bevisste i forhold til profilering på sosiale medier og nettverksbygging, sier Lene Moen Karlsen, Kommunikasjonsansvarlig i Verto. Vi bruker spesielt Facebook og LinkedIn aktivt i vårt arbeid med å finne riktige kandidater til våre kunder.

En annen trend er at jobbsøkere gjerne sjekker sosiale medier for å finne representanter for bedriften de vurderer å søke seg til.

Bedrifter overser ofte påvirkningskraften ansatte har gjennom å presentere arbeidsplassen sin.

Bedrifter som arbeider strategisk med merkevarebygging bør passe på hvordan bedriftsprofilen framstår på f. eks LinkedIn, og de kan også påvirke sine ansatte i hvordan de presenterer bedriften. Stadig flere bruker LinkedIn som søkemotor for å finne informasjon om bedrifter og enkeltpersoner.

Personlig profil

Som mange andre bedrifter sjekker Verto alltid aktuelle kandidater på f. eks Facebook, og er overrasket over hvor lite gjennomtenkt mange profiler er.

–  Noen glemmer å sjekke sikkerhetsinnstillinger, og har en altfor åpen profil. Bilder og uttalelser på nettet kan ofte virke avskrekkende på potensielle arbeidsgivere. De som derimot har en strategisk tilnærming til profilering på sosiale medier og fokuserer på nettverksbygging, har større sjanser på å finne drømmejobben, mener Moen Karlsen.

Et godt råd er å tenke nøye gjennom profil på sosiale medier. Dette kan hjelpe deg til å bli mer attraktiv for arbeidsgivere. Google deg selv for å se hva du finner om din person på nettet. Sjekk sikkerhetsinnstillingene på dine kontoer i sosiale medier, og finn ut hva som ligger åpent for alle som vil se.

Bilde: freedigitalphoto.net, by Pixomar